Jakie są objawy zapchanego filtra DPF?

Aby móc bezpiecznie i komfortowo korzystać z pojazdu, niezbędne jest regularne monitorowanie jego stanu technicznego, a w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości, natychmiastowa naprawa. Poruszając się na co dzień samochodem, który nie jest zupełnie sprawny, naraża się na ryzyko nie tylko siebie i pasażerów, ale również pozostałych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, niespodziewana kontrola może doprowadzić w takich sytuacjach do nieprzyjemnych konsekwencji i dotkliwych kar finansowych. Bez wątpienia warto więc zatroszczyć się o to, by wszystkie elementy układów wchodzących w skład auta działały bez zarzutu, w tym również stale eksploatowany podczas jazdy filtr cząstek stałych.

Czym jest filtr DPF?

Możliwość jego szerokiego zastosowania sprawia, że jest montowany zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych, autobusach czy maszynach rolniczych i budowlanych. Stanowi część układu wydechowego. Najważniejsze zadanie filtrów DPF to oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych, przeważnie sadzy. Co więcej, ograniczają one emisję dymu typowego dla pojazdów z silnikiem Diesla. Z powodu częstej eksploatacji pojazdu, co pewien czas ulegają zapchaniu, które niezdiagnozowane może prowadzić do poważnych uszkodzeń i skutkować wyższymi kosztami naprawy niż regeneracja filtra. Nie warto więc bagatelizować objawów, które świadczą o konieczności jego wyczyszczenia.
Czy można samodzielnie zdiagnozować zapchany filtr DPF?

Jeżeli silnik bez innej konkretnej przyczyny traci moc, nie działa na równych obrotach, „dławi się” lub niespodziewanie przechodzi w tryb awaryjny, może to oznaczać, że filtr cząstek stałych został zapchany. Aby mieć stuprocentową pewność, nie wystarczą, mimo wszystko, tylko podejrzenia. W przypadku wątpliwości, czy filtr DPF wymaga regeneracji, najlepiej udać się do specjalizującego się w tego typu usługach zakładu. Tam eksperci, mając do dyspozycji komputer diagnostyczny, sprawdzą jego stan i zaoferują fachową pomoc. Nie należy poruszać się pojazdem z zapchanym filtrem cząstek stałych, gdyż uszkadza to turbosprężarkę oraz uszczelnienia zaworów, a poza tym zwiększa zużycie paliwa.

Jak zregenerować filtr DPF?

Kiedy filtr cząstek stałych został uszkodzony, konieczna jest jego wymiana, lecz jeśli problem stanowi jedynie zapchanie, wystarczy profesjonalna regeneracja. Istnieje kilka metod jej przeprowadzenia, a o tym, która w konkretnym przypadku będzie najskuteczniejsza, decyduje ekspert. Zwykle stosuje się czyszczenie wodne, które jest efektywne jedynie przy obracaniu filtra. Inny sposób to użycie nowoczesnego zaworu FFSolution. Dzięki wykorzystaniu tej metody z kanałów można pozbyć się najtrwalszych zanieczyszczeń, co skutecznie udrażnia filtr DPF. Ostatnim etapem jest jego suszenie za pomocą specjalnej turbiny powietrznej oraz grzałki, która skutecznie usuwa wodę i parę wodną.

Aby zachować dobry stan pojazdu oraz bezpieczeństwo na drodze, warto zadbać o sprawność jego elementów, w tym stanowiącego część układu wydechowego filtra DPF. Wysokiej jakości czyszczenie usunie z jego powierzchni cząstki brudu i przywróci mu drożność.

O Nas

logo-faded

Copyright 2022 All Right Reserved

Kontakt